Henning Padberg en Thomas Sørensen

Portefeuillebeheerders van Nordea’s Climate and Environment strategie

 

Het klimaat- en milieuthema heeft de afgelopen jaren heel snel aan populariteit gewonnen: beleggers beseffen steeds meer dat deze megatrend op lange termijn wordt aangestuurd door een groot aantal katalysatoren.

Desondanks blijft een deel van de beleggers van mening dat klimaat- en milieuoplossingen in wezen beginnen en eindigen bij de sector van de alternatieve energie. Zo’n enge beschrijving doet echter zwaar afbreuk aan het werkelijke scala van mogelijkheden.

Voor de financiële crisis van tien jaar geleden werd het klimaat- en milieudebat vooral aangestuurd door de politiek, en dan vooral op het vlak van subsidies en regelgeving. Tegenwoordig is het de economie die centraal staat. In klimaatoplossingen investeren is een rationele beslissing voor zowel consumenten als bedrijven. Daarnaast wordt de impact van klimaat en milieu als factor in de kasstromen van ondernemingen door de meeste spelers op de markt onvoldoende onderzocht en nog te zwaar onderschat.

Hoewel wij binnen de sector van de alternatieve energie naar innoverende ondernemingen zoeken, focust onze strategie voornamelijk op optimaliseren die zich inzetten voor efficiënt grondstoffengebruik en op bedrijven die zich kunnen aanpassen en zo focussen op milieubescherming. Hieronder schetsen we drie onderbelichte domeinen in het klimaat- en milieudebat die waarschijnlijk zullen floreren naarmate beleggers meer naar deze vitale megatrend gaan kijken.

Slimme landbouw zit op een keerpunt

Als de samenleving ervoor wil zorgen dat de grondstoffen van onze planeet niet uitgeput raken en dat toekomstige generaties er ook nog gebruik van kunnen maken, dan is de grondstof intensieve landbouw aan optimalisering toe. Hoewel technologische innovatie de drijvende kracht is geweest achter grote ontwikkelingen in bijna alle mondiale sectoren, blijft de landbouw veruit het minst gedigitaliseerd. Toch is de ‘slimme landbouw’ volgens ons op dit moment de omslag aan het maken.

In de landbouw dragen oplossingen die de productiviteit verhogen bij aan een efficiënter gebruik van grondstoffen en een kleinere ecologische voetafdruk, terwijl tegelijk ook de concurrentiekracht van de landbouwers toeneemt. De slimme landbouwrevolutie breekt de laatste jaren echt door dankzij de goedkopere technologie, die nu wordt ingezet in een breed toepassingsgebied.

Zo zien we bijvoorbeeld innovatieve oplossingen opduiken op het gebied van precisie- en automatiseringsapparatuur, waarbij het gebruik van robotica en sensoren bijdraagt aan een efficiënter gebruik van grondstoffen zoals meststoffen en water. Verder is er ook software die de ‘geconnecteerde boerderij’ in het leven roept, waardoor de ingezette middelen en de efficiëntie verbeteren. Daarnaast zullen innovatieve technologieën – zoals big data, kunstmatige intelligentie en drones – de motor zijn achter de volgende fase in de groene omwenteling die op dit moment aan de gang is.

Het grootste deel van de vooruitgang die we zien, komt uit de bedrijfswereld, met veel toonaangevende wereldwijde landbouwconcerns die al oplossingen met toegevoegde waarde leveren voor problemen in de echte wereld. Hoewel slimme landbouw op dit moment slechts een klein beleggingsdomein is, zien we een enorm potentieel in bedrijven zoals AGCO en Trimble.

De opkomst van intelligent bouwen

Gebouwen maken een aanzienlijk deel uit van de wereldwijde CO2-uitstoot door de mens. Dat zal naar verwachting nog erger worden naarmate de bevolking in stedelijke gebieden toeneemt, vooral in opkomende markten. Nu moeten de gebouwen waarin wij dagelijks wonen en werken, in de eerste plaats duurzamer en minder schadelijk voor de planeet gemaakt worden. Dat schept een pak mogelijkheden voor ondernemingen die bezig zijn met intelligent bouwen.

Oplossingen variëren van optimalisering van het ontwerp- en bouwproces tot energie-efficiënte isolatiematerialen, warmterecuperatiesystemen, lichtautomatisering en software voor slim energiebeheer. Al die oplossingen leveren een positieve bijdrage aan de samenleving doordat ze de operationele kosten en de ecologische voetafdruk van gebouwen verlagen.

We hebben een aantal interessante beleggingsdossiers geïdentificeerd die de markt op dit moment nog onderwaardeert. Autodesk is zo’n bedrijf dat goed gepositioneerd is om van die vraag te profiteren, dankzij zijn software voor bouwinformatiemodellering die de efficiëntie in de hele waardeketen van een bouwproject verhoogt.

Gezonde groei van groen consumentisme

Er is op dit moment een transitie aan de gang van olie/synthetische naar natuurlijke/biologische producten, die is ingegeven door een groter milieubewustzijn en de wens van de consument om een positieve impact te hebben op het milieu. De vraag naar milieuvriendelijke producten neemt sterk toe en natuurlijke en biologische producten winnen in heel wat landen over de hele wereld marktaandeel.

Om die groeiende trend van ‘groen consumentisme’ te benutten, hebben we belegd in een aantal ondernemingen die natuurlijke ingrediënten en duurzame verpakkingen produceren. Hun oplossingen zijn immers de stuwende krachten achter de trend, waardoor deze bedrijven volgens ons op een gezonde groei mogen rekenen.

De Ierse firma Kerry Group is gespecialiseerd in natuurlijke ingrediënten ter vervanging van kunstmatige additieven. Voedselmerken willen inspelen op de vraag van de consument naar milieuvriendelijke, gezonde en geschikte voedingsproducten. Daardoor moeten ze hun voedseletiketten ‘opschonen’, omdat mensen willen weten wat ze eten. De innovatie zal vermoedelijk toenemen, al kunnen maar weinig bedrijven natuurlijke ingrediënten leveren die de smaak en de ervaring van een product niet veranderen. Kerry kan dankzij zijn uitgebreide kennis zijn klanten de oplossingen aanreiken die ze nodig hebben.